onsdag 10. september 2008

IBBY tirsdag 9 sep. 2008

Dagen var damerne dag. Det vil si at det startede i hvert fald med tre flotte damer. Michele Petit startede med et foredrag om barn i krise og hvor stor betydning det har at de blir lest fo r, har tilgang til bøker og for lov til å lese dem. Hun hadde flere beretninger om barn og unge som mente at bøkene var den eneste grunn til at de ikke var blitt skøre under krise så som krig, overgreb, naturkatastrofer.

Grete Haagenrud var neste dame ut. Og hun holdt et rørende foredrag om hennes barndom, veien til å få skrevet Sofie og Kathrine bøkene, og hennes måte å bearbeide sorgen og angsten fra krigen på. Jeg ble veldig rørt og fasineret av denne dame.

Siste dame var Josefine Ottesen. Og hun var bare helt utrolig. Også hun fortalte om sin oppvekt som er påvirket av krigen da hennes mor er jøde. Hun var veldig bevist på at hun bruke det å skrive til å bebrede seg selv.

Alle jeg har snakket med var enige med meg at det var helt fantastisk. Herlig morgen.

Etter kaffepausen som var et helt måltid i seg selv skulle ANa Maria Machado snakke om den kulturelle arv gjenspejlet i barnelitteraturen. Et meget spennende foredrag som ikke kommer til sin fulle rett hvis jeg skal prøve å gjengi det her nettoppp nå da tiden er for kort.

Desuten var det en kort presensjon av de 2 prosjekter som vant IBBY-Asahi pris i År. Et prosjekt fra Laos og et fra Uganda.
Det kommer mere med min tid på biblioteks internett er udløpet.

Ingen kommentarer: