mandag 20. oktober 2008

Er boken død?

I en del år har diskusjonen om "boken er død" bølget frem og tilbake.
Noen mener at det er et foreldet medium som burde legges på hyllen mens andre er en varm taler for at boken er eviggyldig.
E-book skulle liksom være avløseren for boken men den suksess som e-book blev forespeilet har ikke vist seg. Men det kan jo hende at det kommer.Jeg vet ikke om man kan kalde den en e-book men Aftenposen kaller den nye ting for en leseplate.
I hvert fall har Amazon jobbet med en leseplate som kaldes Kindle som blir lansert nå i november.
Jeg er forsatt pro boken men må si at jeg har lyst til å finne ut mer om denne Kindle. At jeg kan bære rundt på 200 boktitler eller aviser eller blogger er veldig spennende og det er uten å få hold i ryggen. Den kan oppdaterer seg på blogger og aviser. Det er sikkert ikke imponerende hvis man vet hvordan. Men er ikke så intersant. Det viktige i denne sammenheng er at den kan oppdateres uten bruk av pc. Og at den kan oppdateres. Da er jeg up to date hele tiden.
Jeg skulle gjerne ha hatt en og prøve litt. Men i kveld tar jeg ennu boken med i seng og sovner jeg med den får jeg vondt i hoved.

2 kommentarer:

Troels sa...

Hvorfor tror du at vi, i IT-virksomheder, "lige skal have et print" når vi skal læse et dokument?

Det vigtigste som mangler med E-books er den lethed hvormed du kan skrive kommentarer i marginen, folde hjørner, sætte post-it labels og alt det andet, vi gør i bøger — når e-book læseren kan komme til at se ud som min Silmarillion med tre forskellige slags noteapparater, med henvisninger til andre bøger, og med post-it labels i tre forskellige farver, så begynder det at blive rigtigt interessant -- men kun hvis jeg kan skrive mine noter men en eller anden form for pen (og så skal jeg også kunne lave både understregninger og andre tekstmarkeringer, også i flere farver).

Det næst-vigtigste er skærmen, som stadig er mere trættende for øjnene i længden end det reflekterede lys fra en rigtig bog. Jeg kunne godt tænke mig at prøve end Kindle, men den ultimative test bliver om jeg kan ligge på sengen i timevis, til sent ud på natten, og læse Ringenes Herre uden at blive mere træt end hvis jeg læste i papirudgaven. Og hvad med kortet? Det pragtfulde folde-ud kort, som sidder bagerst i bogen, og som jeg ofte har foldet ud, når jeg ligger der i sengen og læser ;-)

Det, som jeg har set om Amazon's Kindle ser rigtigt spændende ud, men vi er der ikke helt endnu …

Anonym sa...

Jeg tror ikke bogen er død.
Men det er faktisk rigtigt at nu bruger mennesker mere teknologisk support til at kommunikere, som f.ex. webtv.
Muligherne af webtv er utroligt mange.
Du må se også her http://www.glomera.com
Er det netside her en af de bedste muligheder i fremtid?